Predplavecký kurz – škôlky
Výučba plávania je dlhodobý proces učenia. Tento proces sa realizuje v jednotlivých etapách základného plávania (prípravná, základná a zdokonaľovacia etapa). Preto je nutné vyučovanie plávania chápať ako dlhodobý proces. Vynechanie, alebo dôsledné nedokončenie niektorej etapy sa vždy prejaví na kvalite plaveckej spôsobilosti žiaka, a tým i jeho vzťahu k vodnému prostrediu, čo sa najvýraznejšie prejavuje vo využívaní plávania vo voľnom čase.
Charakteristickým znakom výučby plávania je postupný prechod neplavca jednotlivými etapami základného plávania. V štruktúre pohybových aktivít vo vodnom prostredí tvorí základné plávanie “základňu” , na ktorej sa budujú ďalšie aktivity vo vode. Základné plávanie je najdôležitejším prvkom vo “výstavbe” vedieť plávať.
Pragmatickým cieľom základného plávania je naučiť neplavca plávať. Tento cieľ sa plní v jednotlivých etapách základného plávania, ktoré sú pri tvorbe obsahu limitované vekom dieťaťa.
Okrem najdôležitejšej zručnosti vedieť plávať, je úlohou základného plávania vybudovať pomocou širokej škály špeciálnych didaktických metód a prostriedkov i pocit istoty pri pohybe vo vodnom prostredí. Táto úloha sa plní v dlhšom časovom úseku 1-2 roky, pretože si vyžaduje primeranú reakciu v neobvyklých situáciách (napr. zvládnuť napitie sa vody, vykašliavanie počas plávania, udržanie sa na hladine vody bez plávania a pod.) Ide o prevenciu potrebnú pri záchrane ľudského života, preto len preplávanie krátkej vzdialenosti je pre túto činnosť nepostačujúce. Široká škála plaveckých zručností má rôznorodý charakter nielen z hľadiska pohybovej štruktúry, ale i z hľadiska vplyvu na organizmus človeka (napr. iná technika plávania spôsobom prsia je na hladine iná ako pod vodou)
Prípravná etapa je vhodná pre každého začiatočníka bez ohľadu na vek. Z hľadiska senzitívneho obdobia rozvoja motorických schopností považujeme predškolský vek za najvhodnejší. Je to obdobie dieťaťa od 3 do 6 rokov, alebo od začiatku školskej dochádzky. V tomto období sú deti schopné ľahko, prirodzene a s veľkým emotívnym nábojom osvojiť si široké spektrum pohybových zručností. Je všeobecne známe, že čo si dieťa osvojí v tomto veku, už nikdy nezabudne.
Úlohou prípravnej etapy, ktorej sa zúčastňujú deti predškolského veku je:
- adaptácia na vlastnosti vodného prostredia
- osvojenie si základných plaveckých zručností formou hier, pomocou básničiek a pesničiek
- získanie zručností pre zdokonalenie techniky budúcich plaveckých spôsobov
Za splnený cieľ tejto etapy považujeme, ak dieťa zvládlo:
- výdych proti odporu vody
- samostatný skok z okraja bazéna do hlbokej vody a prirodzeným hrabavým pohybom dokáže vyplávať na hladinu
- splývanie
- preplávať vzdialenosť viac ako 10m kraulovými, znakovými alebo prsiarskými nohami s plaveckou doskou
- bezpečný pohyb vo vode siahajúcej po prsia
- mať pred vodou rešpekt, nie strach
Inštrukcie:
- Lekcia trvá 1 hodinu. Prvých 15 minút je rozcvička pri bazéne
- Deti prezlečiete do plaviek a počkáte s nimi pri bazéne. Ja si ich od vás zoberiem, dáme si rozcvičku a po nej ich pôjdem osprchovať.
- Platba bude prijatá v hotovosti na 1. lekcii alebo prevodom na účet
- V 1 skupine môže byť maximálne 10 deti
- Asistenciu p.učiteľky potrebujem pri bazéne, v prípade, že by bolo potrebné ísť s nejakým dieťatkom na toaletu a pod.
- Na 1. lekciu Vás poprosím doniesť menný zoznam deti
Čo si so sebou deti na plávanie donesú:
- protišmyková obuv, aby pri bazéne nedošlo k úrazu. Tú musia mať všetci dospelí a deti, ktoré prídu
- kúpacia čiapka
- plavecké okuliare
- hygienické potreby (mydlo,…)
- uteráky
- plavky